Tabungan

Imotiv

Just Type What Are You Searching ?

Tuesday 2 December 2014

Moist Chocolate Cupcakes

Assalamualaikum...well sekejap ada sekejap tak ada memang dah macam chips more jer pun kan..tapi bukan biskut...ni versi cupcake okay!

Sorry lah...banyak sangat halangan untuk update regularly dalam blog ni...tapi ini yang termampu Akak buat so...terima ajalah hidangan @ kudapan anak-anak di musim cuti sekolah ni ya.



Moist chocolate cake ni dah selalu sangat jadi hidangan untuk apa-apa aja event kat rumah Akak sebab resepinya yang sangat mudah...asalnya Akak ambil dari myresepi.com dan dah bertahun Akak guna resepi kek yang asalnya kek kukus...tapi Akak bakar...sebab dua-dua cara tetap sedap rasa kek nya.

Terimakasih buat penyumbang asal hanismajid...moga Allah balas perkongsian ilmu dengan pahala yang berlipat kali ganda hendaknya...Amin.Kalau ada yang nak cuba resepi kek ni bolehlah ikut link tu ke sana ...sebab kat myresepi.com ada macam-macam resepi kek lagi yang anda boleh cuba tau.

Apa-apa pun Akak letakkan salinan resepi nya di sini agar memudahkan untuk rujukan dikemudian hari.

Moist Chocolate Cake (Kukus) 
Resepi dari Hanismajid MYR
Bahan-Bahan: 
  • 2 cawan tepung blue key 
  • 1 cawan gula 
  • 1 cawan susu pekat manis 
  • 1 cawan milo 
  • 1 cawan serbuk koko vochelle 
  • 4 biji telur ayam 
  • 1 cawan minyak masak 
  • 1 cawan air panas 
  • ***Akak also added 1 packet 3-in-1 Nescafe OR 1 tea spoon of instant coffee pun boleh juga


Cara-cara
masukkan semua bahan2 dalam mangkuk besar...kacau dengan sudip besar..kacau tangan je...jangan guna mixer...nanti telebih naik....tak jadi bila semua bahan2 dah sebati dalam 5 minit je kacaunye.... then boleh ditapis adunan yag dah siap agar hasil nanti lebih halus dan cantekkkk didihkan periuk pengukus dan kukus selama 40minit dah siap...kalo nak letak topping lagik best....

NOTA: Itu cara resepi asal dikukus...Akak pulak masuk semua dalam mixing bowl kecuali minyak..Akak mix lightly the whole ingredients....(kecuali MINYAK lahkan..itu last sekali) bila dah all mixed well baru masuk minyak....sebelum tu pastikan kukusan dah sedia..atau oven dah on ya...

**kalau kukus at medium to slow heat...selama 1 hingga 1jam 15 minit dengan adunan di tutup dengan aluminium foil

*** kalau dibakar pula...set oven earlier....at 180 degree....dan for cupcakes Akak bakar sekitar 15 hingga 25 minit bergantung pada size cuppies ya! Kalau kek size 9 inch tu pulak sekitar 45 to 1 hour...kena insert cake tester tengok it comes out clean tu dah masaklah tu...normally berbau sedap ja bila dah masak...!!Yumm..Yumm sedap bau nya!


Ni kira size muffin cup..versi Akak yang agak malas ni...dapat dalam 24 cawan ya...



Ada hari rajin sikit..kita letak ganarche...tapi hari tak berapa rajin...kita ngap aja terus!!

Well peeps...happy holiday ya..sebab Akak akan ke Big Bad Wolf...book Fare at the Mines hujung minggu ni...seperti biasa our family annual event yang sentiasa dinanti-nantikan. Well have a pleasant weekend you all....!!






3 comments:

  1. Sedapnya kak watie.. lama tak buat coklat kek ni... kek coklat kegemaran nabil ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah..Dik Yati..rasanya memang sedap tapi anak2 Akak jer yang dah weight conscious sekarang ni...macam lah dah gemuk masing2...biar Mama dia aja yang makan...meh Nabil Acik Watie suapkan!

      Delete
  2. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete